"Follow your heart and make it your destination" - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Mariëlle - WaarBenJij.nu "Follow your heart and make it your destination" - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Mariëlle - WaarBenJij.nu

"Follow your heart and make it your destination"

Door: Mariëlle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

25 Oktober 2015 | Thailand, Bangkok



Eindelijk! Na jaren geleden al te hebben bedacht dat ik na mijn studie een wereldreis wilde maken, is het nu echt zover: 7 maanden naar Azie!

Tot op het moment dat ik op Schiphol door de douane liep, besefte ik eigenlijk niet dat het echt zover was, en zelfs nu ik hier ben, kan ik nauwelijks geloven dat ik hier de komende maanden alleen ga rondreizen.. Na een enorm lange vlucht via London (baby!) en Kuala Lumpur kwam ik woensdag 22.00u lokale tijd aan in Bangkok op de Khao San Road. Khao San Road is op het moment nog gestoorder dan ik me herinner van 5 jaar geleden. Niemand wist dat dat mogelijk was. Overal keiharde muziek, drank en lachgas en Thai die alles proberen te verkopen, van zelfgeknoopte armbandjes tot hun eigen lichaam. Gelukkig zijn er hier genoeg mensen die wel van een feestje, drankje en dansje houden, dus ik hoef me niet te vervelen!

Mijn dagen hier breng ik vooral door met rondslenteren door de stad, eten, drinken en een poging wagen een beetje te wennen aan de vochtige 35 graden celsius (ipv de beloofde 27 a 30 voor deze tijd van het jaar haha). Als je door de stad loopt en naar plekken gaat waar maar weinig toeristen komen, maakt dat wel weer even dankbaar voor alles wat wij in Nederland hebben. Hier zie je een heel ander gezicht van Bangkok. Zo raakte ik op gegeven moment in een park in gesprek met een oud vrouwtje dat behalve een hutje van golfplaten en een paar spullen helemaal niets bezat. Zij was in het park om haar kleding te wassen in een plastic zak bij een drinkfonteintje omdat ze geen stromend water had en het water in haar buurt te vies was om iets in te wassen. Ondanks dat ze zo weinig heeft en ook nooit meer heeft gehad, was ze nog steeds zo positief en dankbaar voor alles wat ze wel had (het feit dat ze nieuwe mensen kon ontmoeten, dat ze zelf naar de fontein kon lopen, dat soort dingen). Ik blijf dit soort mensen heel bijzonder vinden, ze zetten je weer even met beide voeten op de grond.

Behalve bijzondere mensen op een positieve manier, zijn hier natuurlijk ook mensen te vinden die niet per sé het beste met je voor hebben. Zo is er een stel mensen uit India die ik heb ontmoet, waarvan ik vrij zeker ben dat ze hun uiterste best doen om mij op te lichten. Vanaf het eerste moment kon ik het goed met deze mensen vinden en was het ontzettend gezellig, al had ik ook vanaf het begin af aan het gevoel dat ik goed moest oppassen. Ze vertelden me al vrij snel dat zij met hun familie al 135 jaar in de juwelen business zitten en hebben ook een winkel op Khao San Road. Steeds vaker tussendoor lieten ze hints vallen hoeveel miljoenen dollars er wel niet in hun bedrijf omgingen en dat ze hun bedrijf gingen uitbreiden en meer mensen zochten. Mensen die ze konden vertrouwen. Op gegeven ogenblik vertelden ze mij dat ze op zoek waren naar toeristen die voor hen waardevolle juwelen konden vervoeren naar hun eigen land en hier veel geld voor zouden krijgen. Ook al dacht ik meteen al dat dit wel een scam moest zijn, was ik wel heel nieuwsgierig naar het verkooppraatje. 1 van de Indiase mannen hing een ongelooflijk charismatisch en toch ook wel geloofwaardig verhaal op. Ze zochten toeristen omdat zij een export limiet hadden en wilden dat toeristen de juwelen alleen zouden vervoeren. Zij zouden voor alles zorgen, vliegtickets, hotels, certificaten van echtheid, certificaten dat ik de juwelen voor mijn persoonlijke gebruik had gekocht, etc. Alles zou helemaal dichtgetimmerd zijn, het is gewoon een loophole in de Thaise wet en ik zou geen enkel risico lopen, maar wel binnen een week 10000 euro kunnen verdienen. Ook vertelde ze me dat ze wel eerlijk moesten zijn, ik kon met dit 'freelance werk' geen miljonair worden, daar was ik nog iets te jong voor, maar ik kon wel een 'decent living' (zo'n 50000 tot 100000 per jaar) verdienen en gratis reizen. Hoewel natuurlijk alle alarmbellen afgingen, iets wat te mooi lijkt om waar te zijn is dat ook en ik kreeg hier alleen maar een onheilspellend gevoel bij, moet ik zeggen dat ze erg goed zijn in wat ze doen en dat ik me ook echt kan voorstellen dat er mensen zijn die hier in trappen. Ze gaan ontzettend geraffineerd te werk, zijn charismatisch en hebben op werkelijk alles een antwoord. Omdat ik het totaal niet vertrouwde en nooit met zoiets in zee zou gaan, heb ik natuurlijk nee gezegd. Ik was wel heel benieuwd naar wat de scam uiteindelijk zou inhouden omdat ze mij niet om geld vroegen (zou het wel om geld gaan? Zou het misschien drugssmokkel zijn?), dus heb ik wat gegoogeld. Ik vond het erg soortgelijke verhalen over oplichtpraktijken in Goa in India op onder andere https://scamblogger.wordpress.com/ waarbij reizigers tot wel 50000 euro verloren! Je moet ze wel meegeven dat ze creatief zijn..

Gelukkig zijn er over het algemeen veel meer leuke mensen dan oplichters hier en ik heb het dan ook ontzettend naar mijn zin in crazy Bangkok. Morgenochtend ga ik wel weer lekker door en vertrek ik naar Siem Reap, Cambodia. Time for a change of scenery!



"Follow your heart and make it your destination"

  • 25 Oktober 2015 - 18:14

    Anouk:

    Yee Maar, vet leuk dat je al zo snel aan het schrijven geslagen bent! Ik ben blij dat je het naar je zin hebt!:) enjoy en fijn om te horen dat je je niks wijs laat maken door die gekkies! Xx

  • 26 Oktober 2015 - 21:50

    Arjan:

    Een geweldig verhaal. Ben duidelijk al heel lang niet meer in Bangkok geweest. Ik ben benieuwd welke interessante mensen je in Cambodja gaat ontmoeten. Take care en veel plezier! X

  • 18 November 2015 - 20:48

    Gerald:

    Hoi Marielle,
    Warmbloedige omgeving daar in allerlei vormen;
    - de temperatuur
    - de soms risicovolle contacten
    - de uitdagingen
    - het eten? Of valt dat mee
    Ben benieuwd om je Cambodja verhaal te lezen
    Veel plezier verder
    Groetjes, Gérard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariëlle

Actief sinds 19 Juli 2015
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 2356

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2015 - 17 Mei 2016

Asia

Landen bezocht: